freedyteddy.blogg.se

Freedyteddy är först och främst ett kunskapskälla. Om träning, mat, hälsa, kost och allt runt om träning. Den här bloggen vissa dig vad du ska göra. Om du vill veta mer om dig själ. Så kontakta mig:

Poängen med att spara?

Publicerad 2022-11-07 21:09:28 i Träning och mat,

Poängen att spara är i aktier, fonder? Är att de ska gå upp under 5 - 10 år, du kan månaspara i fonder. Men det behöver man inte göra med aktier eller fonder. Det räcker med att du inte rör pengar över en lång tid. Exempel på tre bra aktier som jag har nu. 1. Karo Pharma, denna aktie har gått upp med 200% under 5 år. 2. Min andra bra aktie är Africa Oil Corp, denna är bra för den är på olja och gas, olja är förknippad med bil och hud olja finns det med om. 3. Aktie är tre stycken, Vestum, Doxa och SBB Men jag har inte bästemmt mig än vilken som är min tredje aktie. När jag söker fonder ska de vara bra under dåliga tider och bra tider, det är läkemedelsfonden. AMF Aktiefond Asien Stilla Havet, är en bra fond. Den kommer att gå upp under 5 år. Denna fond är en 5 stjärnig morningstar. När jag söker min fonder ska de vara breda över 250 - 300 företag. Finns många, jag håller mig till aktiva fonder, inga indexfonder om man inte tycker sånt är roligt. Teknikfond är en ostabil fond men den kan gå upp med 1,7% på ett år, 4,4% på tre år och det är bra, men under dåliga tider kan den gå ner med -1,7%, minus vill vi inte ha på vårt sparande. I sparande är tiden din vän om du ska ha en teknologifond, då ska du ha den över 10 år. Tiden är alltid din vän. Tänk på du ska inte investera mer än du kan avvara över en lång tid. Av din lön ska du kunna avsätta 0,10% i sparande. Om du kan göra detta under en längre period då har du pengar i framtiden. Var i akt vissa fonder har dolda avgifter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FreedyTeddy

Jag har tränat från 14 år. Jobbat som kock över 10 år. Certiferad styrketräningsinstroktör Certiferad Personlig tränare Diplomerad Kostrådgivare

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela